Wednesday 7 December 2011

sEsAK NaFAs



hyep readers! arini gua nk kongsikn tips pertolongan cemas.. kih3.. jgn slh anggp.. cita2 gua bknny nk jd doktor okay! actually, gua ahli Bulan Sabit Merah Malaysia (BSMM)..
apa? ta cye? woi! egt gua ni lembik sgt ke.. gua ni ta la brpa pndai sgt.. tp.. setakat nk tolg owg yg sakit sikit2 tu ley r..

okay! back 2 the topic..

PeRtOLonGAn cEmAs > SeSAk nAfAS




kalau korg nampk sape2 yg ada kat belakang,depan,kiri,kanan,atas ataupn bawah.................
 bawah?? haha.. i mean everyone around you that act like this old man in the above picture.. korang perlu la tolg.. walaupn pakcik ni ta ckp 'help! help!' korg still wajib tolong. lgpn cmne pakcik ni nk cakap help? hehe

kalau korang kata..'macam mane saya nak tolong? sy tak reti la dalam hal2 sesak nafas ni' ewah2... senangnya kome bercakap! at least kalau korg memang tatau menahu pasal sesak nafas,korg boley menjerit or even melalak pggil owg lain untuk tolong.. am i right?

TINDAKAN YANG PERLU ANDA AMBIL 

* bawa atau baringkan pesakit di tempat yg selamat

* bersihkan saluran penafasannya

* keluarkan sebarang benda yang menghalang saluran penafasannya

* buka saluran penafasan
- dongakkan kepala n tolak dagu org itu ke ats

* periksa penafasannya
- dengar penafasannya
- rasa penafasannya

AMARAN

* jika seseorang itu tidak bernafas.. berikan bantuan pernafasan mulut ke mulut dengan segera..

p/s lelaki suka lettuw kalau perempuan buad penafasan mulut ke mulut.. hihi..




No comments:

Post a Comment