Wednesday, 14 December 2011

aDAb BaNGuN tiDUr



apa kabar semua?? sehat?? arini gua nk share adab2 bangun tido.. ala.. bkn gua tatau korg 2 klau bngun tdo je msti terus pegi dapo cri makanan.. kan3?? baik ngaku cepat!! dgn air liur basi ada lg kt dlm mlut trus brcmpur dgn mkanan dan korg pn telan.. eeeyuucks!! HAHAHA.. da2 ta yh nk geli sgt air liur korg jgk kn??

cArA-CaRa AdAB bAngUN tIduR YanG beTUl

> menyapu tangan ke muka

> berdoa.. korang tau ta doa bangun tido?? klau tatau klik sini lps 2 hafal!! jgn ta hfal!!

> bersugi atau membersihkan gigi atau sng cite gosok gigi la.. hehe

> membasuh kdua2 tgn sbyk 3 kali

> beristinthar (hembus air slepas sedut ke hidung) ni msti rmai yg ta pnh buad..

actually gua buad yg no 3 n 4 ja.. yg lain ta pnh buad pn.. huwa3.. jgn cntohi gua okay!! cntohi la Rasulullah krana semua adab di atas adlh amalan beliau.. :))

terima kasih krana sudi mmbaca!!

mEraWAt SaWAn



hyep! arini gua nk share cmne nk merawat sawan..

*  baringkn psakit scara mngiring dan pstikan kepela pskit berada d paras yg sama atau lebih rndah dari badan

* catatkan masa dan tempoh brlakuny sawan

* jgn sekali-kali cuba memasukkan sbarang bnda ke dlm mlut

* jgn cube sdarkn pesakit dgn cara menampar,menggoncang atau mngurut bdan

* skiranya sawan brlrutan,masukkan ubat sawan melalui dubur (suppository diazepam)

* biasanya sawan akan brhenti dlm masa 10 min

* bawa psakit ke hospital skiranya sawan masih brterusan dlm tmpoh 10 min

(sumber majalah solusi)

okay! guacopy dari mjlah solusi je.. bkn semua org beli mjlah 2 kn? so.. kite share2 la.. manala tau kot2 ttbe jd dkt slah satu anggota kuarga korg.. ley la korg jd HERO skjp.. huwa3..

p/s berdoa dan tawajuh kpd Allah adlah sebaik-baik rwatan

Wednesday, 7 December 2011

Rasulullah Gemar Pakaian Putih



Ibn Abbas meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: "hendaklah kalian mengenakan pakaian yang berwarna putih. orang yang masih hidup antara kalian,hendaklah memakai pakaian putih. dan orang yang telah meninggal dunia,hendaklah dikafankan dengan kain yang berwarna putih. sungguh, pakaian yang berwarna putih itu merupakan bahagian pakaian yang paling baik bagi kalian."

(Riwayat al-Tarmizi, Abu Daud, Ibn Majah dan Ahmad)



Dipetik dari Syamail Muhammad s.a.w.: Peribadi Muhammad,terbitan Telaga Biru Sdn. Bhd.

HADIS QUDSI



Ganjaran buat Orang Soleh

Daripada Abu Hurairah r.a. bahawa Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: 'Allah berfirman: "Aku menyiapkan untuk hamba-hamba-Ku yang soleh,sesuatu yang tidak pernah dilihat oleh mata,didengar oleh telinga, dan tidak terlintas di hati manusia." '

(Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

sEsAK NaFAs



hyep readers! arini gua nk kongsikn tips pertolongan cemas.. kih3.. jgn slh anggp.. cita2 gua bknny nk jd doktor okay! actually, gua ahli Bulan Sabit Merah Malaysia (BSMM)..
apa? ta cye? woi! egt gua ni lembik sgt ke.. gua ni ta la brpa pndai sgt.. tp.. setakat nk tolg owg yg sakit sikit2 tu ley r..

okay! back 2 the topic..

PeRtOLonGAn cEmAs > SeSAk nAfAS




kalau korg nampk sape2 yg ada kat belakang,depan,kiri,kanan,atas ataupn bawah.................
 bawah?? haha.. i mean everyone around you that act like this old man in the above picture.. korang perlu la tolg.. walaupn pakcik ni ta ckp 'help! help!' korg still wajib tolong. lgpn cmne pakcik ni nk cakap help? hehe

kalau korang kata..'macam mane saya nak tolong? sy tak reti la dalam hal2 sesak nafas ni' ewah2... senangnya kome bercakap! at least kalau korg memang tatau menahu pasal sesak nafas,korg boley menjerit or even melalak pggil owg lain untuk tolong.. am i right?

TINDAKAN YANG PERLU ANDA AMBIL 

* bawa atau baringkan pesakit di tempat yg selamat

* bersihkan saluran penafasannya

* keluarkan sebarang benda yang menghalang saluran penafasannya

* buka saluran penafasan
- dongakkan kepala n tolak dagu org itu ke ats

* periksa penafasannya
- dengar penafasannya
- rasa penafasannya

AMARAN

* jika seseorang itu tidak bernafas.. berikan bantuan pernafasan mulut ke mulut dengan segera..

p/s lelaki suka lettuw kalau perempuan buad penafasan mulut ke mulut.. hihi..




Wednesday, 30 November 2011

vLoGGeR a.K.a YOutUBeR


woot2!!! aritu da cte psl mathlutfi kn? now ak nak listkan vlogger2 yg da memikat aty ak...

1. mathlutfi90 (juara)


video

of coz la dia juara!! yehh!! sgt klakar n pndai buad ekpressi muka.. waaaa.. syok!! try r tgk.. :)

2. maria elena


video

sis maria ni ada blog.. follow r.. maria elena.. spe2 yg ta kenal sis ni mst akan ckp dia gedik ble tgk vdeo ni.. tp actually dia ni ta hipokrit.. just jd dri sendri.. ak ske tgk coz klakar.. kn best dpt jd adek dia.. hahaa.. brangan jela..

3. shahrincool


video

bro ni pn ak ske gk!! klakar la gk.. kdg2 ak glak.. tp ta byk cm mathlutfi r.. bro ni byk buad ak trsyum.. ssuai dgn tjuk vdeo ni.. dia ni ta reti brlkon jht r.. sbb dia baek sgt.. haha.. k2.. lyn vdeo dia..

4. fatin fadzil



sis fatin ni sgt2 cool.. dia smpoi hbs.. hehe.. ak ske dgr dia mmbebel.. yg palg best,kisah cnta dia hmpr sme dgn ak.. dia ad cte ttg ksah cnta dia.. vdeo yg ke-2.. ak egt o0o.. haha..oh,ya! dia ad blog gk..klik sini k,r tgk..  best!


5.maccaboyz


video

ak tatau nme sbnr mamat nih.. tp dia nih org terengganu.. klaka r ble dia ckp bhsa ganu.. ley tahan r.. cme ta bpe jlas sgt... haha.. enjoy!


okay! tgk jgn ta tgk.. ssh2 ak upload... 3 jam tau ta.. ak ta pksa.. tp... tgk jgk!! haha.. bubbye..

Tuesday, 29 November 2011

mathlutfi..



helo people! arini ni ak nak cite pasal vlogger yg bernama mathlutfi.. korang rajen tak tengok video2 kat youtube? aku search utube then ak found 1 video yg menarik.. tajuk dia "typical local film/drama scenes"..  lawak siot!! ta tahan ak dok gelak.. memang mamat yg buad vdeo 2 berbakat besaq r.. kagum ak! 

tp ak ase cam penah tgok r mamat tu.. then bwu ak teringat.. dulu kakak ak penah tunjuk kt ak video dia gak.. tp tajuk dia "jiran baru" dua tahun lepas ta silap ak.. mse 2 ak bwu form 1 ta bape paham sangat..

tp sayang.. ak lupe name mamat 2.. then ak da ta jmpa da vdeo 2.. tp... ak dgn dia memang ad jodoh untuk berjumpa skli lg.. wahahah.. kawan  syafinaz soh ak tengok 1 video yg bertajuk "rant on lagu cinta" tengok2.. la, mamat nih.. 

then ak cepat2 tengok nme dia.. MATHLUTFI rupenya.. korang patut tengok video dia!! hilang tension.. 

 

Saturday, 12 November 2011

Greyson Chance duet Najwa Latiff



arggghhh!! excited gelaa nk tlis entry ni.. muhahahah.. sape tengok AIM semalam? ta tengok??? korang rugi gelaa kalau ta tengok.. Greyson Chance duet dgn Najwa Latiff!! and their performance was so amazing!! OMG!! i can't describe it.. it's just like busted away!! it's so perfect.. one words to say is WOW!!! 

first najwa nyanyi lagu Cinta Muka Buku.. then Greyson nyanyi lgu Outside The Lines.. korang tau ta?? sore dia da la power gelaa!! then dia main piano.. Ya Allah.. satu lg ciptaan Allah yg perfect.. terer gelaa dia main piano.. terpegun doe ak tgk!! memey jerit2 r tengok.. uwaaaaaaa!!!! da la cute gelaa ble syum.. agagagagaga.. 

then dorang berduet nyanyi lagu paparazzi yg da diubah suai oleh greyson sendri.. u know what?? lgu 2 lebey sedap bile da diberi sentihan istimewa oleh greyson.. agaagagagaga.. sore najwa pn sedap gak!! respect r kat najwa.. senyuman dia ley buad rmai laki cair doe! ak cair tgk greyson ja.. kih3.. mmg amazing gela r!!! tatau nk ckp cmne lg..



Najwa Latiff


Greyson Chance

ni la dorg waktu sebelum AIM.. hehehe.. sat nak upload video dorang buad persembahan.. biaq korang sendiri nilai ok!!


video

tgk jgn ta tgk!! amazing doe!!


apa2 pun sekarang Greyson ada dekat Singapore.. uwaaaaa!! ta dapat nak jumpa dia.. cis!! ni ta adil!! nak jumpa gk.. untungnya jd Najwa!! ape2 pun gud luck dekat Greyson n Najwa!! sayang greyson!!! muaaaahhhhhh!!!

Thursday, 27 October 2011

hAnTu kAt KAmPunG aKU..

                                                             

hai semua.. ak nk tya ni.. korang pcye ta ttg kwjdan hantu?? apa2 hantu la.. pntiank ke,tyol ke,lgsuir ke.. ak pcye.. npe ak pcye?? sbb syaitan 2 wjud.. syaitan 2 yg mnymar jd hntu.. sbb2 la ak pcye yg hntu 2 ada.. tp trpulg r kt korg nk cye ke ta..



nmpk ta tjuk kt ats ni.. nmpk kn.. ak nk cte sal mnde 2 r.. ak pn tatau lg kbnran n ksahihan pkare ni.. mak ak yg cte.. besa la.. mkcik2 kn ske sgt brgsip ptg2.. nk djdkn cite,mlm 2 lps ak smbhyg maghrib ak pegi la dpur nk minum ayaq.. mk ak tgh mkn nasi wk2 2.. then mk ak pn ckp.. "unah,kmpg kte ni ada hntu.. owg kmpg rmai da yg nmpk.." ak ni pya la ta cye then glak smpai sked prut.. ak egt mk ak buad lwk.. ble ak tgk mka mk ak,mk ak serius gelaa kot! err.. ak pn tya la.. "mrepek la ma.. kmpg kte ni aman ja sjk dlu.. ta kn la ttbe nk ada hantu.. ma da dduk kt kmpg ni lbey dri 25 thun kn?? pnh ke ada hntu? org kmpg sje buad cte kot.. lgpn takn la ada owg kmpg ni yg mati ta tng n jd hntu?"



"mak pn ta cye mle2.. tp cbe kamu pkir.. mkcik2 yg kje kilang 2 slalu blik mlm.. kdg2 kul 1 2 bwu blik.. stiap kali dowg blik je dowg nmpk pmpuan rmbut pndek pkai bju tido jln sorg2.. yg plikny bju tido dia ta brtkar n tada spe pn yg knl spe pmpuan 2.. lau ank owg kmpg ni msti la ada yg knl.."  "ala ma,kot2 bdk 2 bwu dtg kt sini.. mmg la kte ta knl.. dia ngingau ka.. heheh.."tp kn mk rse btul la.. sbb mkcik sariah kte kul 3 pagi dia trjge.. then da owg ktuk pntu.. dia pggil.. kak.. o0o0.. kak.. 3 kali plk 2.. ta kn mkcik sariah kmu tipu kot.. dia ta kn tpu la.."



"tahla ma.. no komen" ak pn brlalu pegi ke blik then trus bkk notbok n on9.. heheh.. tp dlm aty ak ada la gk ase grun gk.. heheh.. mne taknye.. da la ak slalu tdo jam 2 3 pagi sbb tgk cite korea.. cmne ak nk stay lg lau da dgr cte cm2.. tapa2.. ak kuatkn iman.. hihi.. ak pn trus la tlis status ak at fb ttg hntu kt kmpg.. mcm2 depa bg ak cdngn.. ade ke ptot depa soh ak tgkp gmbr n mnx autograf ble jmpa hntu 2.. mgkuk btoi.. depa nk sgt ak jmpa hntu 2.. apala.. pcah rkod status ak.. smpai 785 komen.. dorg ni mmg.. komen yg mrpu2 ja kje..



tp kn.. mse ak tgh mlyn dorg pye komen2 2.. tbe2 ak dgr byi tpak kaki.. mse 2 da kul 1.45.. ak egt abg ak.. ble ak kua ak tgk abg ak tgh isap rkok smbil tgk tv.. owg len sume da tdo.. spe lak yg jln td.. Ahhh..!! lntak la.. mls nk pk.. ak pn trus p amik wduk n smbhyg isya'.. ish3.. truk kn ak ni.. kul 1 lbey bwu nk smbhyg.. mne hntu ta  ske.. hehe.. 2 jela ak nk cte..




so.. pda pndpt kowg.. wjud ke makhluk Allah ni kt kmpg ak??? hurrmmm..

Sunday, 16 October 2011

kAwAn KaWan aKu!!

                                                                   

hai semua.. sehat? kali ni aku nak memperkenalkan kawan2 aku kat korang semua.. aku ada ramai kawan n aku suke kawan dgn dorang.. tanpa dorng hidup aku ta seceria hari ni..



  ni tasnim.. aku rapat dgn dia sjak sekolah rendah lg..
  dia ni suka sgt merendah diri.. dia suke ckp dia ta lawa..
  tp sbnrnye dia cntik! dia je yg ta sdar.. dia single but not
  available ok! dia da ada laki yg suke k.. dia baek,spe yg 
  ta nk.. aku da ckp,dia cntik! ta na cye..


  ni suzamila.. kwn palg rpat dgn aku wk2 kolah rendah..
  p dia da pndah ipoh.. lme gelaa ta jmpa dia.. 3 thn kot! rndu
  kau syg! dia ni baek tp pmalu.. tgk mka pn korang dpt agk 
  dia ni pmalu n mnja.. sweet girl!


 ni nazlin.. aku rapat dgn dia pn sjk kolah rndh lg.. skrg ktorg
 still jmpa coz umah dia ta la jauh mne pn.. dia kolah convent..
 dia pndai o0o.. cntek plak 2.. gud news,she's still single..


  ni syafinaz.. ktorg pggil dia peanut.. dia ni comeell sgt2!
  ssuai dgn nme dia.. hahha.. dia baek.. dia ske share cite
  n mslh dia at aku.. dan bgitu la sbliknye.. dia ni mnje sgt..
  da la comel, mnja, gebu plak 2.. mmg dgilai rmai la..hahah..
  laki yg lukai dia mmg bodo.. skrg ni dia single..!


  ni ina.. dia ni ktrunan mmak.. aku rpat dgn dia sjak thun ni..
  dia ni sme mcm tasnim.. ske mrndh diri.. ta sdar yg dia 2 cntik..
  dia baek! ske kwn dgn dia.. tp,skali dia ske kt orang.. hbs la..
  dia usha smpai blik umh.. hhaha.. dia pn single..


   ni yusrina.. dia ni gila2 ckit.. dia akn jd lagi gela kalau
   sbot ja tentang DBSK.. pkwe dia si hero jaejoong..
   dia ni mnat gila dgn jj.. dia ni baek.. cntik pulak 2..
   spe dpt dia untung.. tp dia jnis mmilih.. kalau korang rse
   muka korang mcm jaejoog, ngorat la dia.. dia single!


ni ainul.. comel kn dia? dlm byk2,dia la yg palg alim.. ske pkai
tudg lbuh.. prangai pn elok.. lmh lmbut n sopan.. dlm klmbtan
dia,dia ske buad lwk bodo.. kdg2 aku glak la jgk.. tp kbykn
lwak dia,mnjdi.. dia ni rmai nk buad mnantu.. spe ta nk
mnantu alim cm dia..sjuk ja mte memandang.. ske kwn ngn dia!
dia rpat dgn yusrina..dpa mmg 1 kpla.. dia ni single kot.. rsenye la..


ni safura.. dia ni comel n kecik ja.. gram tgk!! dia sporting
n ceria.. semua mslah dia,dia dpt smbnyikn dsblik kceriaan
2.. ak tau sgt dia byk mslah.. mslh kwn yg palg truk.. tp dia
jarg share dgn aku.. yela,aku mla rpat dgn dia sjk taun ni..
dia msty share dgn kwn2 dia yg laen.. dia ni pn gela2 gk..
hrap ja kcik tp kuat pgkh owg! suara dia smpai kt ulu boleh
dgr..dia pnh kcewa brcnta n stil single.. yg pntg aku lbih
tggi 8cm dri dia..!


ni shafina.. taun lps aku rpat dgn dia.. skrg da ta sgt coz ta
same kls.. dia pngawas tp ta la skema mcm ssetgh pngawas..
dia baek n sgt lmh lmbut.. calon mnantu yg baek gk.. dia ske
tlis diari n sgt hrgai ape yg org bgi kt dia.. dia ni akn brusha
kuat tuk cpai apa yg dia nk.. chaiyok2 fina!! ni dia tggi o0o..
cntik.. still single..

         ni nabila.. dia ni kcik molek ja.. ak rpat dgn dia taun 
         lps.. taun ni ta sgt.. sme la mcm si shafina.. dia ni klakar
         gila2 ckit.. dia sme cm aku.. ada ktrunan indon.. kmi 2
         bleh ckp indon! jgn jles.. dia comel kn? tp syg.. dia ni
         brcnta dgn lmbu dia ja.. hahah.. dia syg lmbu dia.. dia
         baek n aku ske kwn dgn dia..

                     *mereka baik
                     *mereka sporting
                     *mereka ceria
                     *mereka buad sy ktawa
                     *mereka tmpt sy luahkn sglanya
                     *mereka ta gedik
                     *mereka memahami
                     *mereka jntung,hati n dan limpa sy
                     *mereka ta da sy gelaa
                     *mereka sangat berharga
                     *mereka benda paling istimewa yg prnah sy ada
                     *mereka segalany!!

                      #mereka adlh kwn sy dan sy syg mereka!!

p/s aku buad ni coz mndpt ilham dripd blog peanut..hehe